Ahad, 29 Disember 2013

Berniaga itu ibadah

Teks : intan anis shuhaila

Bismillahirahmanirrahim.

Hari ini agak lambat saya memulakan entri yang berikutnya. Biasanya cuti-cuti sekolah begini, awal-pagi saya sudah mula mengarang kerana idea pada ketika itu mencura-curah. Walaubgaimanapun, syukur saya panjatkan kerana masih diberi peluang untuk menulis entri yang berikunya pada blog saya ini.

Beberapa jam sebentar tadi, saya telah diminta oleh suami untuk menemaninya mencari peralatan memasak burger. Sebenarnya, suami mempunyai kemahiran memasak burger dan pernah menjualnya secara kecil-kecilan sebelum ini. Malah, beliau juga mempunyai bakat berniaga burger sejak di bangku sekolah lagi.  Situasi ini amat berbeza dengan saya yang lansung tidak memiliki bakat tersebut. Walaubagaimanapun, itu tidak bermakna saya tidak boleh berniaga kerana hendak berjaya di dunia perlu memiliki ilmu begitu juga berjaya di akhirat. Wajib memiliki ilmu. Justeru, jika hendak berjaya kedua-duanya juga mestilah dengan ilmu. Lagipun, 9 dari 10 rezeki yang diperolehi adalah melalui perniagaan. Saya begitu teruja menemaninya mencari alatan memasak tersebut.

Sebenarnya, suami adalah seorang pekerja makan gaji. Beliau sekadar menjalankan perniagaan tersebut secara sambilan. Beliau telah mula menjalankan perniagaan tersebut selepas tamat sekolah menengah lagi. Namun, setelah berkahwin dan saya mula bekerja di luar daerah, beliau tidak dapat menjalankan perniagaannya kerana adakalanya terpaksa berulang-alik menemani saya yang tinggal di luar daerah. Maka, pada ketika itu, tiadalah pendapatan pasif kami. Namun, setelah mendapat tahu saya berjaya tukar di dalam daerah, semangatnya untuk kembali berniaga semakin berkobar-kobar. Senanglah beliau memulakan perniagaannya kembali. Saya juga tumpang seronok.

Walaupun saya bekerja sebagai guru, itu tidak bermakna saya tidak boleh berniaga. Banyak perniagaan yang bermanfaat yang boleh dilakukan. Bukankah berniaga itu satu sunah. Jadi, sebagai umat Islam kenapa kita tidak mengikut sunnah? Bukankah ekonomi umat Islam perlu dikukuhkan? Namun, bagi yang bekerja makan gaji, persiapkan jadual supaya kita tidak culas dalam kerjaya yang diceburi.

Wallahua'lam....mudahan Allah mudahkan urusan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan