Jumaat, 2 Januari 2015

Kesihatan adalah Harta Bernilai Individu Berjaya

Teks : Intan Anisshuhaila Binti Muhammad Fuad

Bismillahhirahmanirrahim.

 Asalammualaikum w.b.t.
Syukur ke hadrat Allah kerana limpah dan rahmatnya, sekali lagi saya diberi peluang dan ruang untuk mencoretkan sesuatu yang bermanfaat kepada diri sendiri mahupun pembaca blog sekalian. Tidak lupa selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. keluarga dan para sahabatnya. Sempena hari kelahiran baginda pada hari ini, marilah sama-sama kita berselawat sebanyak yang mungkin. (Allahhumasollia'lasayyidinamuhammad). Apa khabar pembaca blog sekalian? Semoga pembaca blog semua berada dalam rahmat dan setiasa tenang melalui liku-liku kehidupan dalam dunia akhir zaman ini. Sebenarnya, hari ini saya ingin menulis berkaitan pemakanan yang perlu diambil untuk mengekalkan kesihatan yang cemerlang. Kelmarin, setelah sudah agak lama saya tidak melawat nenek di kampung kerana kenkangan masa dek tugas yang perlu disempurnakan akhirnya, saya berjaya menziarahi nenek di kampung yang sudah agak berusia. Walaupun usia beliau telah mencecah lebih 80 tahun, namun beliau masih mampu berjalan dan bercakap dengan baik. Cuma, beliau mempunyai pendengaran yang kurang jelas. Alhamdulilah.. rasa syukur ke hadrat Allah kerana diberi kesempatan untuk saya bertemu dengan nenek di samping rasa syukur kerana Dia mempelihara nenek saya dengan sempurna. Melihatkan keadaan nenek yang sudah berusia namun masih mempunyai saki baki tenaga melalui liku-liku hidup ini terlintas di hati untuk saya mencoretkan sesuatu berkaitan kesihatan untuk manfaat kita semua. Benarlah, kesihatan begitu berharga untuk kita terutamanya apabila menjangkau usia tua. Hal ini kerana individu yang peka menjaga kesihatan pasti bertenaga melalui hari-hari senjanya kelak.

            Pemakanan seimbang merupakan perkara utama dalam penjagaan kesihatan tubuh badan kita. Bagi mencapai diet seimbang, sesorang itu perlu menjaga pengambilan makanan berkalori setiap hari. Namun begitu, pemakanan atau diet yang berkualiti tidak akan menghasilkan kesan yang optimum sekiranya pemakanan yang diambil itu tidak sejajar dengan kehendak syariat. Dari Aisyah r.a berkata :  
Rasullullah s.a.w bersabda, "Apabila seorang daripada kamu hendak makan sebutlah nama Allah (yakni Bismillah). Jika dia terlupa menyebut nama Allah pada awal  (mula makan) maka, sebutlah 'Bismillahawwalahuwaakhirah' (Dengan nama Allah yang memulai dan yang mengakhiri). 
Hadith Riwayat Abu Dawwud dan atTirmidzi).

Nutrien yang mencukupi memainkan peranan yang penting dalam pemakanan seimbang. Kita digalakkan untuk makan makanan dari pelbagai sumber semulajadi yang memberi nutrien berlainan yang diperlukan oleh tubuh badan. Bagi memperolehi makanan yang seimbang beberapa tips mudah perlu dipraktikkan :

1. Makanan Berkanji
Makanan berkanji mempunyai serat yang tinggi dan boleh membuat seseorang berasa kenyang dengan lebih lama. Kita tidak perlu mengambil makanan berkanji dengan jumlah yang banyak, cukup sekadar satu pertiga daripada pemakanan harian. Contoh makanan berkanji meliputi kentang, bijirin, pasta, nasi dan roti.

2. Makan Sayuran & Buah-buahan
Makan seberapa banyak sayuran dan buah-buahan, lebih banyak lebih bagus. Hal ini kerana sayuran dan buah-buahan mempunyai pelbagai nutrien yang diperlukan oleh tubuh badan.

3. Makan Ikan
Ikan merupakan sumber protein yang bagus kerana ia mengandungi vitamin serta mineral yang bagus. Antara nutrien yang terkandung dalam ikan ialah Omega-3 yang mampu mencegah masalah penyakit jantung. Terdapat 3 jenis dalam pembelian ikan iaitu ikan segar, beku atau tin. Namun, ikan di dalam tin mempunyai garam tinggi dan mungkin terdapat bahan pengawet di dalamnya. Justeru, pemilihan ikan perlu seiring dengan diet yang seimbang.

4. Kurangkan Gula
Kajian mendapati bahawa penyakit yang paling popular di negara ini adalah penyakit kencing manis dan obesiti. Gula merupakan salah satu penyebab utama penyakit kencing manis yang semakin berleluasa kini. Tubuh badan memerlukan gula sebagai penambahan tenaga badan namun ia perlu diambil tidak lebih daripada jumlah keperluan yang diperlukan oleh tubuh badan. Jika kita menginginkan manis dalam makanan dan minuman cuba beralih ke penggunaan gula stevia, gula perang atau apa-apa jenis gula yang memberi kesan kesihatan kepada diri kita.

5. Kurangkan Garam 
Masakan tidak akan sempurna tanpa garam. Garam digunakan sebagai penambah rasa dalam makanan. Garam juga penyumbang utama kepada penyakit darah tinggi. Kurangkan penggunaan garam dalam makanan demi menjaga kesihatan tubuh badan. Malah, nabi s.a.w menggunakan hanya secubit garam sebelum makan bagi mengekalkan kesihatan yang cemerlang.

6. Jangan Kehausan 
Setiap orang memerlukan 1.2 liter air minuman sehari bagi mengelakkan dehidrasi (kekeringan) badan. Ketika cuaca panas atau aktiviti bersukan, kita disarankan minum lebih banyak air dari keadaan biasa bagi menampung air yang dihidrasi dari tubuh badan.

7. Sarapan Pagi
Ini merupakan perkara pertama yang kita perlu lakukan setiap hari selepas bangun dari tidur iaitu sarapan pagi. Namun, kebanyakan orang yang tidak bersarapan akan mudah letih berbanding dengan yang bersarapan. Ini kerana, sarapan pagi merupakan sumber tenaga pertama yang yang akan dihadam oleh tubuh badan. Pastikan sarapan pagi dilengkapi  dengan diet pemakan yang sihat. Jangan tinggalkan sarapan pagi!.

Setakat itu sahaja perkongsian saya kepada semua pembaca blog. Semoga ia memberi manfaat kepada saya dan pembaca blog sekalian. Insya Allah. (Allahhumasollia'la sayyidinamuhammad 10x)
Wassalammualaikum w.b.t..

        


Tiada ulasan:

Catat Ulasan