Jumaat, 27 Disember 2013

Persiapan awal sebelum sesi persekolahan bermula.

Teks : intan anis shuhaila md fuad

Bismillahhirahmanirrahim.

Syukur ke hadrat Allah saya masih diberi peluang untuk menulis entri kedua di blog saya ini. Hari-hari yang berlalu boleh diumpamakan sehari ibarat sesaat. Begitu pantas masa berlalu. Ada beberapa hari sahaja lagi sesi persekolahan akan bermula. Bagi suri rumah, pastilah detik-detik genting ini meyebabkan mereka sibuk menguruskan persiapan persekelohan anak-anak, terutamnaya anak-anak yang baru mula mendaftar ke sekolah. Hal ini juga turut dirasai oleh suri-suri bekerjaya seperti saya. Walaupun saya masih belum dikurniakan zuriat, namun persiapan persediaan sebagai guru sekolah perlu diberi perhatian. Mungkin situasi saya berbeza dengan ibu-ibu yang mempunyai anak sekaligus bekerja di luar. Mereka terpaksa menyeimbangkan persiapan keperluan anak-anak dan persiapan bekerja di luar.

Untuk pengetahuan pembaca blog sekalian. Sudah 5 tahun saya berjauhan dari suami kerana kekangan jarak tempat kerja saya. Saya bekerja di Taiping manakala suami bekerja di Seri Iskandar, Perak. Kami hanya bertemu seminggu sekali. Adakalanya suami atau saya terpaksa berulang-alik dari tempat kerja masing-masing bagi meluahkan rasa rindu yang terbuku. Situasi ini amat memberi tekanan kepada saya dan suami. Mungkin kerana itu, saya masih belum dikurniakan zuriat. Hampir 5 tahun saya minta tukar supaya berdekatan dengan suami namun permohonan pertukaran saya tidak pernah berjaya. Rasa sedih, kecewa sentiasa menyelubungi dalam jiwa saya.

Namun, kedaan itu berubah. Jika sebelum ini saya bekerja di luar daerah. Kini, saya telah dimaklumkan oleh pihak sekolah bahawa saya berjaya bertukar di sekolah yang berdekatan dengan suami. Berita ini dimaklumkan kepada saya 2 hari yang lepas. Syukur yang tidak terhingga saya panjatkan kepada Pencipta kerana mendengar rintihan saya dan suami. Selalu orang menyebut, "tiada rezeki"..  Benarlah, rezeki dari Allah dan setiap orang dikurniakan rezeki yang berbeza-beza. Sihat, zuriat, suami soleh atau isteri solehah, jiran yang baik, rakan sejati dan segala perkara yang memberi manfaat juga merupakan rezeki dari Allah.Alhamdulilah.

Kadangkala rasa sedih juga bila mengenangkan rakan-rakan seperjuangan yang banyak membantu selama bertugas di Taiping. Bukan sehari dua bersama-sama mereka melayari kehidupan sebagai pendidik malah sudah bertahun. Jadi, segala pahit maung, derita, penatnya menjadi seorang guru kami tempuhi bersama. Tambahan pula, anak-anak didik yang agak sopan dan tidak senakal anak-anak didik di sekolah aliran biasa. Buat pengetahuan semua pembaca blog, sebelum ini saya mengajar di Sekolah Menengah Agama. Situasi ini mungkin berbeza dengan sekolah aliran biasa. Saya juga berdoa agar saya bertemu dengan rakan-rakan seperjuangan yang sejati serta anak-anak didik yang tidak nakal dan sentiasa mendengar kata. Bagi rakan-rakan yang masih belum berjaya tukar ke kampung halaman masing-masing, sabarlah. Ada hikmah yang menanti kalian. Jangan pernah putus meminta, merintih serta berdoa pada-Nya. Insyallah. Bagi rakan-rakan yang banyak membantu pengorbanan kalian hanya Allah mampu membalasnya.Terimakasih banyak-banyak.

Di sini ingin saya kongsikan beberapa tip ringkas tentang persediaan guru sebelum bermulanya sesi persekolahan:

1.   Sentiasa kukuhkan solat fardhu dan solat sunat seperti solat tahajud. Solat adalah perisai atau benteng dari berlakunya sesuatu yang memudaratkan. Dari segi perubatan dan psikologi, solat Tahajjud mempunyai manfaat berlipat kali ganda jika dibandingkan dengan solat-solat sunat yang lain. Individu yang sentiasa melakukan solat sunat Tahajjud akan berasa dirinya kuat fizikal, mental dan emosi sekaligus menstabilkan ketiga-tiga elemen tersebut. Hal ini yang perlu ada dalam diri seorang pendidik yang berhadapan dengan cabaran baharu kini. Ia dijelaskan lagi dalam firman Allah dalam Surah al-Muzzamil ayat ayat 6 hingga 7 yang bermaksud :

" Sebenarnya sembahyang dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa) dan lebih tetap betul bacaannya.(Kami gallakkan engkau dan umatmu beribadat pada waktu malam), kerana sesungguhnya engkau pada siang hari mempunyai urusan-urusan yang pnajangnya kira bicaranya."

2. Muhasabah dan baiki diri :
Alpa dari bermuhasabah diri menyebabkan sesuatu perkara yang dilakukan menjadi silap. Hal ini juga menyebabkan seseorang suka kepada hawa nafsu atau rasa berpuas hati terhadapnya. Justeru, lazimkan diri dengan sentiasa bermuhasabah. Beramallah terhadap sesuatu yang jelas.

3. Berfikiran positif :
Memetik kata-kata Dato' Dr Azizan "Allah menurut sangkaan hamba-hambanya". Berfikirlah positif supaya hasil yang diperolehi juga positif. Di samping itu, jangan lupa memaafkan orang lain di sekeliling kita.

4. Lengkapkan diri dengan ilmu :
Setiap hari, kehidupan sesorang perlu sentiasa diisi dengan ilmu kerana membaca jabatan ilmu. Justeru, sebagai seorang guru, penguasaan ilmu sangat penting dalam diri. Ia bukan sahaja melibatkan ilmu yang berkaitan bidang yang diajar tetapi meliputi semua ilmu dunia dan akhirat yang memberi menfaat.

Wallahua'lam.. Mudah-mudahan ia memberi manfaat untuk kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan